Mielőtt bármibe belekezdünk, van pár mágikus szó, aminek a jelentésének ismerete mindenképp kelleni fog ahhoz, hogy a cikket hatékonyan fel tudd dolgozni.

Fogalmak

Duplikált tartalom: Vegyük példaként a https://virtualiskosar.hu tartalmat és a https://virtualiskosar.hu/index.php oldalakat. Biztosan nem kell magyarázni, hogy a két link tartalma betűre ugyanaz, tehát a főoldalam teljes tartalma duplikált. Tehát a duplikált tartalom azt jelenti, hogy egy oldal / aloldal tartalma teljes egészében megegyezik (vagy csak nagyon minimális mértékben tér el) egy másik oldal / aloldal tartalmával.

301 – es átirányítás: Ez egy ún. állandó átirányítás (van ideiglenes is: 302), melynek célja, hogy egy megszünt / megszüntetni kívánt oldal linkjeit átirányítsunk egy új linkre (pl.: egy szerverköltözést és domain váltást követően). Így el tudjuk érni, hogy a Google ne büntessen meg duplikált tartalomért és el tudjuk érni, hogy a régi URL is már az új URL-t erősítse. Én pl.: néhány feed tartalmú cikkemnél alkalmaztam ezt a módszert, mikor a korábbi linken levő tartalmakat egy az egyben át akartam hozni ide, a virtualiskosar.hu oldalra. Azért nem a canonical linket használtam, mert a két oldal más – más szerveren, más – más domain alatt érhető el. A canonical linket csak ugyanazon domain -en (esetleg aldomain – en) belül használjuk (ugyanakkor a cross domain canonical megoldásokra is van lehetőség).

Canonical: Duplikált tartalom esetén van nagy jelentősége, amikor egy kevésbé fontos oldalnál azt szeretnénk, hogy az ne előzze meg a méréseink által mutatott erősebb oldalt. Egy gyors példa: egy webáruházban egy bizonyos cipő elég népszerű piros színben. Akkor ezt nevezem ki úgymond fő tartalomnak, és a többi, kék és fekete oldalak pedig az ún. duplikált tartalmak, ahová elhelyezek egy-egy canonical linket, megadva a piros cipő linkjét. Na de ne kapkodjuk el, részletesen leírom lentebb.

Mi az a canonical link, hol és hogyan használjam?

A canonical link – el megmondhatjuk a keresőmotoroknak, hogy egy éppen meglátogatott URL az adott oldal főpéldánya-e, vagy az csak egy nagyon hasonló tartalmú aloldal a főpéldánnyal. Hogy miért fontos ez? Mert a Google tartalommásolásért büntet és hátrébb sorol. Ezért sokkal jobb ha van canonical linkünk, mert ezzel konkrétan megmondjuk a Google – nek, hogy melyik linket szeretnénk a Google találati listában előnyben részesíteni.

Az, hogy ha nincs canonical tag olyan helyen, ahol amúgy annak lennie kéne az problémát okoz a rangsorolásnál, de olyan is előfordulhat, hogy egy sokkal kevésbé népszerű linket fog kiválasztai a Google a találati listában való megjelenítéshez, amivel akár sok konverziót is veszíthetünk. (Bekerül a kék cipő a Google – be, amiből 2 – őt vásároltak eddig, a piros pedig nem kerül be, pedig abból eladtunk 1200 db – ot).

Jogos lehet a felvetés, hogy oké, akkor én ezzel nem foglalkozom, mert nincsenek ilyen oldalaim. Ez az esetek 99% – ban nem igaz, nézzük csak:

  • Egy oldalnak lehet http és https verziója és www és www nélküli verziója is és ezek kombinációja. Te a https és www nélküli verziót részesíted előnyben, de a Google a http://www.site.com URL – t választotta ki. Mindez csak azért mert nem volt megjelölve az általad preferált tartalom főpéldányként (vagy nem volt beállítva 301 – es redirect).
  • Próbáld ki, a https://virtualiskosar.hu és a https://virtualiskosar.hu/index.php is ugyanazt a tartalmat fogja mutatni. Viszont én az szerettem volna, hogy ne legyen aktív mindkét verzió, ezért az index.php – s verziót 301 – es átirányítással átirányítottam a https://virtualiskosar.hu oldalra (itt pont nem canonical – t használtam).

Különösen fontos a duplikált tartalom kezelése CMS rendszerek és webáruházak esetén, főleg ahol egy termék többféle változatban is kapható.

Gyakorlati példa: Annó egyik nagy webáruház fejlesztése során kérte a főnököm, hogy azoknál a termékoldalaknál, ahol a vásárló választhat színt, méretet, stb…, ott oldjuk már meg, hogy a Google ne vegye duplikált tartalomnak az egyes termékváltozatok URL – ein elérhető tartalmat.

Valóban igaza volt, az egyes aloldalak egyedül a cipő méretében és színében különböztek, így meg kellett oldani, hogy az egyes termékváltozatok linkjei ne legyenek duplikált tartalmak (mert amúgy semmi másban nem különböztek az aloldalak). Na most az, hogy melyik link legyen az ún. főtartalom, vagy főpéldány, ki hogy hívja, tehát az, hogy melyik legyen az a link, amit szeretnénk a Google – ben viszont látni, az az ún. fiktív termék linkje, ami csoportba fogta az egyes termékváltozatokat és lehetőséget biztosított (mondjuk egy linkkel) a 42 – es piros cipő elérésére. Nézzük a linkeket:

  • Fiktív termék: https://virtualiskosar.hu/kosarcipo-s36342jfh4j3
  • Piros 42 – es cipő: https://virtualiskosar.hu/kosarcipo-s36342jfh4j3?szin=piros&meret=42
  • Piros 44 – es cipő: https://virtualiskosar.hu/kosarcipo-s36342jfh4j3?szin=piros&meret=44
  • Fekete 36 – es cipő: https://virtualiskosar.hu/kosarcipo-s36342jfh4j3?szin=fekete&meret=36
  • Fekete 41 – es cipő: https://virtualiskosar.hu/kosarcipo-s36342jfh4j3?szin=fekete&meret=41
  • Fekete 43 – es cipő: https://virtualiskosar.hu/kosarcipo-s36342jfh4j3?szin=fekete&meret=43

A fenti linkeket megadva a böngészőben mindre ugyanaz a tartalom jön be, csak a kijelölés más – más linkeken van a választott termékváltozattól függően. Tehát fogtam a fiktív termék linkjét és minden egyes termékváltozatnál azt adtam meg kiemelt példányként:

<link rel="canonical" href="https://virtualiskosar.hu/kosarcipo-s36342jfh4j3">

Tehát fontos, hogy a canonical linket mindig azon az oldal(ak)on adjuk meg az oldal <head>…</head> szekciójában, amelyek úgymond kevésébé fontosak. Tehát az összes konkrét termékváltozatnál beállítottam a fiktív termék linkjét, amivel jeleztem a Google – nek, hogy az amúgy ugyanaz a tartalom, mint ami a canonical tag – ben van.

Én még az ún. önreferenciát is beállítottam, tehát a fiktív termék oldalon is beállítottam, hogy mi a canonical linkje (nyílván ugyanaz, mint ami éppen a böngészőben megjelent, ezért önreferencia).

Kerüljük a láncolást, illetve a ‘kígyó a farkába harap’ esetet

Tegyük fel, hogy van 5 linkünk, amit canonical megoldással szeretnénk ellátni, ezek:

  • https://weboldal.hu/aloldal1
  • https://weboldal.hu/aloldal2
  • https://weboldal.hu/aloldal3
  • https://weboldal.hu/aloldal4
  • https://weboldal.hu/aloldal5

Bár a Google (bizonyos szintig) feloldja a láncolásokat, azok kerülendők, pl.:

  • aloldal1 kanonikus linkje: https://weboldal.hu/aloldal2
  • aloldal2 kanonikus linkje: https://weboldal.hu/aloldal3
  • aloldal3 kanonikus linkje: https://weboldal.hu/aloldal4

Ez most még így viszonylag áttekinthető, de több ezer aloldalnál már ugyanúgy ahogy mi sem, a keresőmotorok sem fogják tudni konzekvensen követni és oda jutunk, mintha nem is használtunk volna canonical linket. Magyarul a találati listában nem tudni milyen link fog megjelenni.

A körkörös megoldások pedig végképp kerülendők:

  • aloldal1 kanonikus linkje: https://weboldal.hu/aloldal2
  • aloldal2 kanonikus linkje: https://weboldal.hu/aloldal3
  • aloldal3 kanonikus linkje: https://weboldal.hu/aloldal4
  • aloldal4 kanonikus linkje: https://weboldal.hu/aloldal1

Ezek mind – mind nem lehetetlen esetek, de ugyanúgy, ahogy az embernek, a keresőrobotok számára is „fejfájást” okoznak az ilyen megoldások és pont azt a célt kockáztatjuk vele, ami a legfontosabb lenne, tehát hogy melyik linket vegye főpéldánynak a Google.