2020 van. Az már egyértelmű, hogy az embereknek „nincs ideje” megvárni, amíg több másodpercen keresztül tölt be egy oldal (jelzem az 1 másodperc is nagyon sok idő). Az unbounce.com cikke szerint a megkérdezett fogyasztók 70% – át befolyásolja a weboldal betöltése, amikor valamit vásárolni szeretnének egy webáruházban. Hozzátéve azt, hogy ma az internetes forgalom mintegy felét a mobilforgalom adja, nincs min gondolkodni akkor, amikor a weboldal betöltésének optimalizálásán morfondírozunk. Úgy szoktam mondani, hogy a gyors ma már nem elég, az elfogadható az azonnal, vagy hamarabb.

Mi az az eszköz, amivel azonnal betölthetővé válik valamilyen tartalom? Hát a Google AMP!

Hogyan lehet segítségedre online vállalkozásod fellendítése során a Google AMP? Most ezt fogjuk megvizsgálni.

A Google AMP ismertetése

A Google AMP (Accelerated Mobile Pages) egy nyílt forráskódú (ingyenes) webhely publikálási technológia eszköz, melynek egyetlen célja, hogy olyan webhelyeket hozhassunk létre, amely azonnal betöltődik a mobil eszközre (tehát nem gyorsan, azonnal). A Google mérnökei azért hozták létre ezt a megoldást, hogy megszüntessék a felhasználók weboldal sebességgel kapcsolatos frusztrációit. Már a legnépszerűbb böngészőkkel (Google, Firefox, Edge, Safari, Opera) kompatibilis, így biztosan nem felesleges a bele ölt erőforrás.

Nálunk még ez annyira nem „menő”, bár nem értem miért. Egy olyan eszközről beszélünk, ami egyértelműen növeli a user élményt. Ettől pedig nincs fontosabb, ha visszatérő látogatókkal szeretnénk kapcsolatot tartani.

Nézzünk egy példát AMP – s oldalra

Egyszerűen csak a mobiltelefonunk segítségével kezdjünk el keresni különféle tartalmakat a Google keresőben. Ha a találati listában a link mellett megjelenik egy szürke alapon fehér villámjel, az azt jelenti, hogy az pont egy AMP – s, azaz mobilra optimalizált oldal (sebesség szempontjából).

Rövid bemutatás, az AMP típusai

Weboldal

Az AMP alapú weboldalak igazából az eredeti weboldal HTML másolata, amely szinte azonnal betöltődik mobil eszközről. Révén, hogy másolat, nem biztos, hogy az éppen aktuális webhelytartalmat mutatja. A gyorsítótárazás miatt (ami nem befolyásolható) előfordulhat, hogy egy korábbi állapotnak megfelelő tartalmat jelenít meg, de azt rendkívül gyorsan, vagyis hát azonnal. Bár egy másolatról beszélünk, az oldal felépítésében és megjelenésében gyakorlatilag semmilyen eltérés nem érzékelhető az AMP tartalomhoz képest (persze ez konfigurálható, pl.: a képek AMP – s oldalon való tiltása).

Google Stories (pont mint a Facebook-nál)

Tök menő. Gyakorlatilag Facebook és Instagram story hatással jeleníthetünk meg információkat látogatóink számára. A felhasználók imádják a vizuális tartalommal kiegészített rövid, tömör információkat, misem bizonyítja ezt jobban, hogy a feltörekvő TikTok – ot százmilliók használják, de példálóhatnék az Instagram – al is.

Ne felejtsük el, hogy mindez tök ingyenes, bármikor létrehozhatunk mi is ilyen sztorikat a weboldalunkon, melyeket aztán megoszthatunk, beágyazhatunk egyéb oldalakra is. És a legnagyobb előnye, hogy ez nem korlátozódik egyetlen közösségi platformra sem.

Google AMP hírdetések

Az, hogy hírdetésekre a népszerűsítéshez szükség van, az nyílvánvaló. De a megszokott megoldásokon túl vannak kevésbé használt, sok lehetőséget rejtő megoldások is, amivel kiemelkedhetünk versenytársaink közül. A hírdetésekre kattintva ugye mi a legfontosabb, hogy a kívánt tartalom azonnal betöltsön. Ha ez nem történik meg, elég komoly konverziós eseményektől búcsúzhatunk el. A Google AMP hírdetései 4-5 másodperccel előbb töltődnek be, mint a szokásos hírdetések. Ráadásul az AMP hírdetések felépítése könnyebb és új kreatívok is alkalmazhatók vele.

Programozóknak, fejlesztőknek ajánlom a dokumentációt és a gyors elsajátítást. Sok jó kis projektet meg lehet vele csípni 😉

Google AMP E – mail

Az, hogy egy e-mail kampány lehet – e sikeres, abban biztos vagyok, hiszen láttam. Komoly konverziós százalékokat produkál a hírlevélben való kapcsolattartás a vevőkkel, látogatókkal. Egy hátránya van ennek a jó kis eszköznek, az pedig a tartalma. Azt, ahogy kiküldtük az 2 hét múlva is ugyanaz lesz. A forgatókönyv mindenki által ismert: hírlevél érkezik, hírlevél megnyitása, linkek megnyitása egy böngészőlapon.

A Google AMP típusú e-mail marketing a fenti „hagyományos” megoldással megy szembe és dinamizál. Az AMP típusú e-mail – ek tartalmazhatnak dinamikus tartalmakat, melyeket a felhasználók a levél elhagyása nélkül érhetnek el. Tehát igen, akár linkekre kattintva az e-mail – en belül tetszőleges tartalom jeleníthető meg a felhasználók számára. Elsőre azt is mondhatnám, hogy a Google AMP megoldása a hírlevelezésben korlátlan lehetőséget kínál a célközönséggel való kreatív kapcsolatfelvételre.

A Google AMP működése

Előnye: sebesség. Se több se kevesebb. De ezt az „azonnaliságot” technikailag mégis hogyan tudja biztosítani? A Google AMP alapú megoldásokat a Google AMP cache szerverei tárolják (ún. előtöltő, amiből a kiszolgálás sokkal gyorsabban megtörténik, mintha a céloldal szerveréig kellene elmenni). Ez azt jelenti, hogy az AMP oldalon lekattintott linkek során betöltődő aloldalak nem a céloldal szerveréről érkeznek, hanem az AMP cache szerverektől, azaz a Google úgymond „hazai pályán” töltögeti be a kívánt tartalmakat.

Az AMP oldalak kialakítása során törekedni kell arra, hogy a „vaskos” médiatartalmak (pl.: képek) az AMP felületen ne legyenek megadva. Meg ugyebár felesleges is, egy apró kijelzőn úgyis áttekinthetetlen lenne a sok tartalom. Másik nagy előnye az AMP – nek, hogy mindig csak annyit tölt be a kívánt erőforrásból, amelyre éppen szükség van (egy kijelzőnyit, ún. lazy loading megoldással, bár attól azért ez összetettebb).

Google AMP az e-kereskedelemben

Sokan nem hiszik el, mennyire fontos sebesség. Ha 1 Ft – ért árulunk laptopokat sem lesz nagy az organikus forgalmunk, ha a weboldal másodperceken keresztül csak tölt és tölt és tölt. Ilyenkor a felhasználók kirívó százaléka egyszerűen bezárja az oldalt és el sem jut addig, hogy tudomást szerezzen az 1 Ft – os akciónkról. Oda az egész kampány. Az unbounce felmérése szerint a vásárlók egyharmada biztosan nem fog vásárolni, de még visszatérni sem az online kereskedelmi felületünkre.

A Google egyik szakemberének szavai:

Az oldalsebesség az egyik leginkább figyelmen kívül hagyott és mégis legfontosabb tényező az ügyfelek figyelmének megtartására és végül a böngészők vásárlóvá történő átalakításának.

Krista Seiden

Tehát nem meglepő módon az e-kereskedelemben is a sebességnövekedés az, amivel ez az eszköz segíteni, fejleszteni tudja a vállalkozásunkat. A Google AMP lehetőségeinek figyelmen kívül hagyása pedig egyenesen káros, ha a fiatalabb generáció elérése a cél, ugyanis mindent okostelefonjukon keresztül szeretnek látni, hallani, vásárolni.