Figyelem! Ez nem az elcsépelt, saját szolgáltatásokat promotáló sokadik útmutató egyike lesz. Megmutatom neked, hogy miket tettem meg, mikor webáruházat nyitottam. A cégformától a rendelések feldolgozásáig itt most szó lesz mindenről.

Témakörök:

  1. Amikor körvonalazódik, hogy tényleg érdemes webáruházat nyitni.
  2. Termékbeszerzés, beszállítók, importőrök, saját manufaktúra.
  3. Megfelelő cégforma kiválasztása.
  4. Saját webáruház vagy bérelt webáruház?
  5. Kötelező jogi és működési dokumentumok, kötelezően megjelenítendő információk a webshopban.
  6. Online marketing – avagy meg kell találnia a vevőknek a termékeid
  7. A webáruház működtetés mindennapjai – ügyfélszolgálat, számlázás, csomagfeladás

Amikor körvonalazódik, hogy tényleg érdemes webáruházat nyitni

Minden webáruház nyitást meg kellene, hogy előzzön egy komoly piackutatás, konkurencia elemzés és valamilyen minimális üzleti terv. Már itt az elején mondom, hogy teljesen felesleges belevágni az egészbe „majd lesz valami” alapon. Ez a fajta gondolkodás biztosan kidobott pénzhez vezet. Tudom, nagyon szép szavak ezek – piackutatás – köszi, sokra nem mész vele.

Piackutatás: Elsődleges és legfontosabb feladat, hogy kutasd ki, milyen terméket fogsz tudni úgy eladni, hogy neked abból ne csak bevételed, de nyereséged is legyen. Én a többi „sallangal” nem foglalkozom a piackutatás témakörben, arra ott vannak a marketing szakemberek. De semelyik marketing szakember és semelyik programozó nem fogja neked megmondani, hogy XY terméket kezd el árulni, mert milliomos lehetsz belőle.

Konkurencia elemzés: Utána kell járnod, hogy valaki a termékedet már árulja – e. Ha mondjuk tableteket szeretnél eladni, akkor a jelenleg piacon levők közül valamivel ki kell tűnnöd, amivel a tabletvásárlást a te áruházadba tudod terelni. Ehhez viszont meg kell ismerni az „ellenfeled”, azaz elemezned kell a konkurenciát, hogy mi az amit ők nem adnak, de te igen.

Üzleti terv: Újabb lényeges pont. Tömören arról van szó, hogy az eladott termékek, szolgáltatások ára ne csak a webáruház működését fedezzék (eladásra szánt termék beszerzési költsége és egyéb járulékos költségei, pl.: postaköltség), de a te kereseted is. Sőt, érdemes úgy kalkulálni, hogy egy kicsi még a „kasszába” is maradjon. És így születik meg a nyereség. Ha van nyereséged, érdemes üzemeltetni a webáruházat. Persze fontos tényező a nyereség mértéke, de ez mindenkinél mást jelent.

Az, hogy a terméked valóban sikeres és keresett lesz azt érdemes a webáruház nyitás előtt letesztelni. Erről írtam is egy cikket, hogy megmutassam azt a lehetőséget, amivel nem szórsz el több százezer forintot feleslegesen.

Termékbeszerzés, beszállítók, importőrök, saját manufaktúra

Ugyebár ahhoz, hogy webáruházat nyiss, kelleni fognak a termékek. Az egyszerűbb eset, mikor az általad előállított termékeket szeretnéd eladni. Nincsenek nagy kérdések, a termék „beszállítása” a te termékelőállítási sebességedtől függ.

A nehezebb eset az, amikor valamilyen beszállítő, importőr termékeit szeretnéd árusítani. Sok kérdéskört feszeget ez a téma:

  • külföldről behozott termékek jogi vonatkozásai: adók, vámok, stb…
  • cseretermék biztosítása
  • jó sok berendelt termék „rád ragadása”
  • garancia, visszavásárlás, stb…

Ez megint nem az én témám, komoly szakmai témákról van szó, amiben csak könyvelő fog tudni naprakész és törvényes válaszokat adni a te áruházadra személyre szabva. Lehet venni webes oktatóvideókat a témakörben, bár én feleslegesnek tartom, mert könyvelőre akkor is szükséged lesz, úgyhogy a videós képzés árát egyből beinvesztálhatod a könyvelő szolgáltatásaiba. Egyébként induló webáruházak esetén már néhány tízezer forintért találsz profi könyvelőt, főleg egyéni vállalkozás esetén, aki folyamatosan foglalkoznak a ki – és bejövő számláiddal, adókkal, vámokkal, határidők bevallási kötelezettségekkel. Tehát a könyvelőt megkerülni ugyan lehetséges, de nem ajánlott.

Megfelelő cégforma kiválasztása

Szintén a könyvelőd lesz ebben a témakörben a segítségedre. Fel fog tenni minden olyan kérdést, amivel eldönti, hogy neked pl.: alanyi adómentes egyéni vállalkozás lesz megfelelő, vagy főállás melletti katás vállalkozás.

Ezt a témát csak azért tettem be a leírásba, hogy részletezzem, velem hogyan ment ez a gyakorlatban:

Nos, ugyebár én főállás mellett nyitottam webáruházat. Nem hagyhatom ott a főállásom, amíg nem tudom, hogy a webáruházam eltartja önmagát és engem is. Ebből következően a kata vállalkozás nekem ki is esett, ugyanis még a csökkentett adót sem szeretném fizetni (hivatalosan: főállás melletti KATA-s vállalkozás) úgy, hogy nincs bevételem. Mivel havi szinten nem prognosztizáltam több milliós bevételt és mivel nem tudok nagy költségelszámolásokat „leírni” így a legmegfelelőbb választás a főállás melletti alanyi adómentes vállalkozás.

Ez nekem azért is volt jobb, mert a termékeimbe nem kell beépítenem az ÁFA költségeket, tehát akár kedvezőbb árakat is ki tudok alakítani. Nyílván idővel, mikor befut a webáruház és ténylegesen akár több milliós forgalmat bonyolítassz le, akkor már az alanyi mentes megoldás nem fog működni, de ezt a könyvelőd úgyis jelezni fogja. Sőt arra is fel fogja hívni a figyelmed, hogy az egyéni vállalkozás, mint cégforma sem a legmegfelelőbb. De az elején tökéletes, ugye a ház építést sem a cseréprakással kezdjük.

Saját webáruház vagy bérelt webáruház?

Megint a saját pénztárcám ellensége leszek, de azt kell mondjam, hogy az induláshoz semmikép ne saját webáruházban gondolkodj. Majd később, ha kitermelte a vállalkozás az ahhoz szükséges költségeket, akkor visszatérünk rá.

Tehát induláshoz erősen javaslom a bérelt / előfizetéses webáruházat. Már elég sok ilyen elérhető, de a két piacvezető – ShopRenter és Unas – jó eséllyel le fogja fedni a kívánalmainkat. Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy mindkét fél több ezer webáruházat üzemeltet. Az, hogy a kettő közül melyik jobb / rosszabb az szubjektív. Egyébként tervezek egy cikket, amiben a két rendszert összehasonlítom és levonom belőle a konzekvenciákat. Ami biztos, hogy mindkét megoldás tökéletesen ellátja a feladatát, az e-kereskedelem működtetését.

Nézzük a bérelt webáruház előnyeit:

  • havonta 2 – 5 000 Ft – ért már kulcsrakész webáruházunk lehet, amit „csak” meg kell formálnunk a saját ízlésvilágunknak megfelelően
  • folyamatosan fejlesztett, supportált rendszerekről beszélünk, így ha bármi gondod adódna, azt az Ügyfélszolgálat biztosan segít megoldani
  • azonnal készen áll az áruházad a különböző ügyviteli, készletkezelési, számlázási rendszerek integrálására „2 kattintással”

Ok. De akkor mikor kell / érdemes a saját webáruházba gondolkodni?

Erre azt szoktam mondani, hogy akkor, ha már olyan egyedi kívánalmaid vannak, amit az előfizetéses rendszerek nem tudnak biztosítani, illetve ha már tegyük fel árulsz 5 000 terméket és szeretnél kítűnni a saját márkáddal a „sablonmegoldások” közül.

Ami fontos, hogy ha saját webáruházban gondolkodsz, mindeképp gondolnod kell arra, hogy legyen egy programozód, vagy egy cég, ami webáruház működtetési / fejlesztési szolgáltatásokat kínál. Ennek ez a legnagyobb hátránya, de ha ez adott, akkor a legcifrább kívánalmaidnak sem szabhat határt semmi.

És akkor adódik a kérdés. WordPress alapú áruház, vagy teljesen egyedi fejlesztés. Ha átgondoljuk a WordPress szintén egy előfizetéses rendszer, csak ingyenes. De úgyanúgy keretek közzé leszel szorítva, tehát megint egy olyan rendszer lenne az áruházad alapja, amiből „kimásztál”. Egyébként a WordPress rendszer úgy önmagában ingyenes, de biztosan kelleni fog néhány prémium bővítmény, amivel minőségi megoldásokat tudsz előállítani, ez viszont néhány 10 dollártól több száz dollárig is elmehet. Másrészt szerintem valóban jó WordPress fejlesztőt keresni nagyon nehéz, ugyanúgy mint mondjuk PHP fejlesztőt is, de ha már ígyis úgyis kell egy fejlesztő, akkor érdemes egy jó kvalitású PHP fejlesztőben gondolkodni.

Aki részletes okfejtésre és elemzésre, előnyökre, hátrányokra kíváncsi, annak ajánlom a következő írásaimat a témában:

Én személy szerint az egyedi webáruház megoldások híve vagyok, ugyanis állítom, hogy a WordPress nem online e-kereskedelmi rendszernek lett kitalálva, csak „beleszuszakolták”. Ezt érezni is egy egyedi és egy WordPress alapú áruház betöltési sebessége között. Ha már semmiképp nem szeretnél egyedi áruházat, akkor inkább ajánlom a Shopify rendszert, mert az tematikusan erre a feladatkörre lett kihegyezve, azaz nem egy blogmotor alapjai vannak benne.

Nézzük az egyedi rendszereket előnyeit:

  • egyedi igények szerint alakítható
  • a végtelenségig optimalizálható, ami főleg a Google – ben való megjelenés miatt fontos
  • célirányosan a te feladataidra fókuszál

És jöjjenek a hátrányok:

  • szakember közreműködését igényli (programozó, üzemeltető)
  • drágább kialakítani (A valóban minőségi, piaci igényeknek megfelelő webáruházak fejlesztési költsége 300 000 Ft – nál kezdődik. Aki azt mondja, hogy 70 000 Ft – ért épít neked webáruházat, azt semmiképp ne fogadd el, végeredményében sokszor 70 000 Ft lesz).

Kötelező jogi és működési dokumentumok, kötelezően megjelenítendő információk a webshopban

Egy webáruház esetén egészen sok információt fel kell tüntetnük az áruházban, hogy megfeleljünk a törvényki kitételeknek. Nézzük most ezeket sorba.

Impresszum

Lehet, hogy elsőre meglepő, de konkrét törvény írja elő az Impresszum oldalon feltüntetett információk kötelezőségét. Fontos, hogy az Impresszum nem az ÁSZF része (de ott is szerepelhet), tehát attól, hogy ezek szerepelnek az ÁSZF-be, önmagában kevés. A kötelező és ajánlott elemek egy Impresszum aloldalon:

  • Név: A szolgáltató megnevezése. Cég esetén cégnév, egyéni vállalkozó esetén a vállalkozó neve, feltüntetve, hogy egyéni vállalkozás, vagy akár magánszemély neve is írható ide, ha a weboldal mondjuk egy hobbi oldal.
  • Cím: Cégek esetén székhely és telephely (ha van) címe, magánszemély esetén pedig a lakcím megadása szükséges.
  • Levelezési cím: Ha a levelezési cím eltér a cím részben megadott címtől, fel kell tüntetni a levelezési címet.
  • Adószám: A cég / vállalkozás adószáma
  • Telefonszám: Nem feltétlen kötelező, de növeli a látogatók bizalmát egy ügyfélszolgálati telefonszám, amin közvetlenül kapcsolatba léphetnek az áruház üzemeltetésével.
  • E-mail cím: Szintén hasznos és bizalomnövelő egy e-mail cím, ami az elektronikus kapcsolattartási lehetőséget biztosítja a látogatók és az áruház között.
  • Tárhely szolgáltató: Annak a tárhelyszolgáltatónak a cégneve, székhelye és elérhetőségi adatai, ahol a webáruház üzemel.

Egy minta Impresszum (nyugodtan lemásolhatod):

Név: Minta Cég Kft.
Cím: 1111 Budapest, Minta út. 20/A 13/30
Levelezési cím:
1111 Budapest, Pf. XY
Adószám: XXXXXXXX-X-XX
Telefonszám: +36 1 111 XXXX
E-mail: info@minta.hu
Tárhely szolgáltató: Minta Tárhely Szolgáltató Bt. (1111 Budapest, Teszt út 3, Tel.: 06-1-123-YYYY, e-mail: tarhely@minta.hu)

Kapcsolat

Szükséges egy olyan aloldal, ahol a webáruház ügyfélszolgálatának elérhetői adatai megtalálhatók: Telefonszám, nyitvatartás, e-mail cím. Ha nincs kifejezetten ügyfélszolgálat, akkor a webáruházat üzemeltető adatait szükséges megadni.

Sokszor kényelmi funkcióként egy e-mail küldő űrlapot is elhelyeznek az oldalon. Ez nem kötelező, de kényelmesebbé teszi az azonnali üzenetküldési lehetőséget.

Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF)

Kötelező jogi dokumentum. Tulajdonképpen a vásárlásra vonatkozó jogokat foglalja össze. A Webshippy összeállított egy ingyenes mintát is, amely a Webshippy oldalán el is érhető, azonban a legnyugodtabbak akkor lehetünk, ha azért egy jogi szakember legalább nézzá át, hogy megfelelünk-e a törvényben részlezett feltételeknek. Főbb szekciói a következők:

  • szolgáltató adatai, elérhetőségei
  • rendelés menete, rendelések feldolgozása
  • szerződésre vonatkozó alapadatok: szerződés nyelve, szerződés írásba foglalt-e
  • szállítási és fizetési feltételek és tudnivalók
  • elállási jog
  • garancia, jótállás
  • panaszkezelés

Sokszor az ÁSZF fontos részeit érdemes kiemelni külön menüpontokba, hiszen az is növeli a vásárlói bizalmat, ha nem kell egy PDF legalján keresgetni pl.: a szállítási lehetőségeket, fizetési opciókat, pénzvisszafizetési tudnivalókat, stb.

Adatvédelmi Tájékoztató

Szintén kötelező jogi dokumentum. Pontosabban akkor kötelező, ha bármilyen módon tárolunk olyan információt a látogatóról, mellyel egyértelműen beazonosítható a személy. Ilyen például egy e-mail cím. Webáruházak esetén ez elkerülhetetlen, így kötelező, hogy legyen adatvédelmi tájékoztató, mely lehet az ÁSZF része is. Szintén érdemes legalább átnézetni egy jogi, informatikai szakemberrel is, mert probléma esetén súlyos árakat fizethetünk. Főbb szekciói a következők:

  • adatkezelő adatai, elérhetőségei
  • mi az adatkezelés célja és jogalapja, miért gyűjtjük az adatokat
  • kezelt személyes adatok tételesen felsorolva
  • a személyes adatok tárolási ideje
  • adatkezelők, adatfeldolgozók elérhetőségei, akik megismerik a begyűjtött személyes adatokat (pl.: könyvelő)
  • az érintettek jogai
  • weboldalon használt cookie-k tételesen felsorolva és ismertetve, hogy mire használja az oldal és az meddig érvényes
  • az oldal egyes adatbeviteli űrlapjain található adatok tételesen felsorolva és ismertetve, hogy miért van rá szükség
  • adatvédelmi tisztviselő elérhetősége (ha van, nem kötelező lennie)
  • jogorvoslat, panaszkezelés

Sem az ÁSZF sem Adatvédelmi Tájékoztató más weboldalról való másolása semmiképp nem ajánlott, ugyanis mindenféle visszajelzés nélkül a szerző jogi eljárást kezdeményezhet a szerzői jogok megsértése miatt.

Ha a fentiek mindegyike szerepel az áruházunk valamelyik aloldalán, akkor már nagyon sokat tettünk a törvényes webáruház üzemeltetésének elérése érdekében. Én az elején azt szoktam mondani, hogy nem feltétlen kell egyből ügyvédekhez szaladni, rengeteg ingyenes minta van az interneten, amiből ki lehet indulni, de vannak néhány ezer forintért megvásárolható sablonok is. Ha már a webáruházunk látogatottsága olyan nagy, hogy ez a szint nem megengedhető, akkor érdemes felvenni jogi szakemberrel a kapcsolatot, aki kiegészíti az esetleges hiányosságokkal a jogi dokumentumainkat.

Online marketing – avagy meg kell találnia a vevőknek a termékeid

Lehet velem van a baj, de én ezt tartom a legnehezebbnek. Vevőt kell találni a termékre, különben nincs értelme webáruházat fenntartani és üzemeltetni. Ez megint egy külön szakma. Egyáltalán nem mindegy, hogy Facebook – on, vagy Google – on hírdetsz, függ a kínált termékeidtől / szolgáltatásaidtól, hogy melyik lesz igazán sikeres.

Nagyon komoly hírdetési kreatívokat kell megalkotni ahhoz, hogy komolyan vegyenek a potenciális vásárlók, ugyanis egy görgetésnyi ideje van a hirdetésednek arra, hogy valaki megálljon rajta, vagy visszatekerjen rá. Ha soha nem csináltál még ilyet, akkor nem érdemes élesbe most elkezdeni. Az ezzel foglalkozó cégeknek ebben komoly tapasztalata van és havi 30 – 60 000 Ft – ért már sok ügynökség elvállalja és sikerre viszi online marketingünket. De nagyon meg kell nézni kinek adjuk át a gyeplőt, gondolj bele, ő fogja hozni a vevőidet. A sok, magukat online marketing szakértőknek kikiáltók közül csak a 10% lesz az, aki tényleg a téma szakértője. Ezt legjobban a szolgáltatás havidíja fogja tükrözni.

Csináltam már néhány facebook és google hírdetést, de tudom, hogy nem ez az én fő pályám. Bár azért mindegyiket sikerült úgy megcsinálni, hogy hozta is a várt konverziókat. De nézzünk egy élő példát:

Volt korábban egy általam írt programozásról szóló könyvem (ez egyébként ingyenes elérhető lesz hamarosan), amihez megcsináltam a landing oldalt és 2 990 Ft – os áron árultam a könyv I. kötetét.
Úgy gondoltam, hogy mind facebook – on, mind google – ben hírdetnem kell, aminek az oka az volt, hogy facebook – on nagyon jól meg tudtam célozni a programozást tanuló embereket, google – ben pedig ugye aki ilyen témájú szakmai könyvet keres, előtte is látható szerettem volna lenni.
Mindkét kampányra 1 000 – 1 000 Ft – ot szántam. Egy héten keresztül futott a kampány ezen a költségen, nyílván finomítgattam mindig a kampányokat, de a lényeg, hogy már a hírdetés napján is több bankkártyás vásárlásom is volt. Ebből azt szűrtem le, hogy a téma iránt érdeklődők számára a bizalom megfelelő. Csökkentettem a hírdetések kampányköltségét a felére és arányaiban pontosan ugyanolyan jól teljesített, mint a magasabb költségkeret. A végeredmény a várt lett: az össznyereség, amit a kampányok generáltak olyan mértékűek voltak, hogy az online marketingem költségei a nyereség 10-15% – a közt mozogtak. Ez szerintem normális, ugyebár befektetés nélkül nincs haszon.

A webáruház működtetés mindennapjai – ügyfélszolgálat, számlázás, csomagfeladás

Ez a rész már arról szól, hogy jönnek szépen a rendelések, mindenki csinálja a saját kis feladatát. A könyvelő könyvel, a marketinges hozza a vevőket, te pedig feldolgozod a rendeléseket, fogadod a vásárlók megkereséseit. Azért azt lehet érezni, hogy ez napi 50 – 100 rendelésnél még tud működni manuális eszközökkel, de több száz, esetleg több ezer rendelésnél biztosan szükséged lesz a következőkre:

  • online számlázási megoldás, ami a rendelés leadása után automatikusan előállítja a számlát, díjbekérőt
  • szintén a sikeres megrendelést követően kell egy eszköz, ami automatikusan legenerálja a csomagfeladáshoz szükséges címzést
  • ha beszállítókkal, importőrökkel dolgozol, akkor előbb – utóbb ki kell építened egy automatikus készlet szinkronizálást, hogy olyan terméket ne árusíts, amit amúgy a gyártó már nem forgalmaz, vagy elfogyott
  • sokkal kényelmesebb lesz neked és a vevőidnek is, ha biztosítassz egy termékvisszaküldési / garancia érvényesítési kitöltő felületet, ahol a vásárlók megadhatják a preferált megoldást (pl.: pénzvisszafizetés) és egyéb olyan információkat, ami egyébként telefonos / e-mail – es megkeresést generálna