A Google Shopping a webáruházak egy fő hírnöke lehet és meglepően egyszerűen képes a magasabb konverzió produkálására. Sok webáruház tulajdonos szerencsésnek mondhatja magát, ha elsőre sikerül a feed állomány engedélyeztetése a Google – ben, de a cikk olvasásából feltételezem, hogy neked is meggyűlt a bajod a feed létrehozásával, így inkább letettél róla. De Ne hagyd veszni a benne rejlő lehetőséget, én segíteni fogok neked!

Nem rakéta tudományról beszélünk, de ahhoz, hogy ilyen népszerű legyen valami, mint a Google Shopping nagyon erős kritériumrendszert kell teljesíteni, amiben még egy gyakorlott feed fejlesztő is hibázhat.

Ebben a cikkben megmutatom neked a feed állomány egyes elemeit részletesen, hogy mire jó és mik a tipikus hibák egy-egy ilyen elemnél.

Miről lesz szó?

I. téma: Alap Google Shopping feed attribútumok – mi kötelező, mi nem és mik a kritériumok

Kezdjük az elnevezéssel. A feed a Google Shopping számára szükséges speciális szerkezetű fájl, amelynek többféle elnevezése ismert: merchant center feed, google shopping feed, termékadat feed, termék feed, adat feed, stb…

Ez elsőre bonyolultnak tűnhet, de igazából mindegyik ugyanazt jelenti: egy fájl, mely tárolja a webáruház összes termék információját olyan formában , melyet egy másik rendszer képes értelmezni és feldolgozni.

Jelen esetben a Google Shopping rendszerét szeretnénk használni, így az általuk támasztott szabály rendszernek kell megfelelnünk.

Nézzük a feed fájl elemeit, azok jelentését és ismérveit (vagy inkább megszorításait).

id
Ez a termék egyedi azonosítója. Úgy kell megválasztani, hogy egy áruház összes terméke közül ez az azonosító egyértelműen adja meg, hogy melyik konkrét termékről van szó. Ez lehet a cikkszám, vagy az áruház által generált egyedi azonosító is.
A lényeges momentum, hogy minden termék olyan egyedi azonosítóval rendelkezzen, ami nem módosul sosem. Az egyediség a többféle termék változattal rendelkező termékekre is érvényes. Tehát egy cipő, ha kétféle színben kapható, akkor azoknak nem egyezhet az azonosítója, hiába ugyanaz a márka, ugyanaz a méret.

title
A termék neve, mely maximum 150 karakterben kell, hogy tartalmazza azokat a vevőre ható ismérveket, ami alapján a termék adatlapjára fog valaki kattintani. Érdemes arra is ügyelni, hogy a Google előszeretettel vágja le a termék nevét és csak 20-35 karaktert jelenít meg, így kiemelt fontosságú, hogy az értékes kulcsszavakat a termék elnevezésében előre helyezzük.

A Google Shopping portálon 75-100 karakter is megjelenik, de ide a vásárlók kis százaléka kerül, mert a találati listában megtalálják, amit kerestek.

Egy termék legfontosabb információi, amiket érdemes a terméknévben elhelyezni: márka, szín, anyag, méret

TIPP 1!
Érdemes úgy megválasztani a termék nevét, hogy az keresőoptimalizálási szempontokat is figyelembe vegyen.

TIPP 2!
Gyakran fordul elő, hogy a gyártó, beszállító által kapott termék elnevezést használjuk fel. Ezzel ugyan teljesül, hogy legyen terméknév, de az nem lesz egyedi, ugyanis még rajtunk kívül 20 másik webáruház pontosan ugyanezt teszi. Célszerű egy kis keresőoptimalizálást, kulcsszókutatást végezni a termékkel kapcsolatban, amivel egy kicsit még közelebb kerülhetünk a jó helyezések eléréséhez, tekintve, hogy egyedi tartalmat szolgáltatunk.

TIPP 3!
Amit mindenképp el kell hagyni a termék nevéből az a promóciókra és szállításokra vonatkozó információk, mint pl.: -20%, vagy ingyenes szállítás.

description
A termék leírása tartalmaz olyan egyéb információkat, mely a termékre vonatkozik és fontos megemlíteni, ilyenek pl.: funkciók, szolgáltatások, méretek, használat, stb… A leírás nem jelenik meg a Google találati listában, csak a Shopping portálon. Ebből is látszik, hogy a terméknévre milyen nagy hangsúlyt kellene fektetni.

Ami kicsit érdekes, hogy termékleírásnak 5000 karaktert adhatunk meg, de a listában csak 175 karakter jelenik meg. Ugyanakkor nem szabad lebecsülni a 175 karakteren túli részeket. A Google ebben a termékleírásban szemezget releváns kulcsszavak szempontjából, tehát minél hosszabb a termékleírás, annál nagyobb az esélye, hogy több olyan releváns kulcsszót tartalmaz, ami alapján a terméket megjeleníti a látogatók előtt.

A termék nevéhez hasonlóan itt is célszerű kerülni a promóciós leírásokat és a szállításra vonatkozó információkat.

google_product_category
A Google termékkategória a terméknek az a kategóriája, mely a Google kategória taxonómiájára illeszkedik, tehát nem a mi webáruházunk kategória felépítése és a termék kategóriába sorolása itt a megoldás, hanem az, hogy a termékünk a Google rendszerében milyen kategóriába helyezhető el.

Ezt az adatot nem kötelező megadni (érzi a Google is, hogy azért ez nem a legegyszerűbb megoldás), a Google megpróbálja „kitalálni” a termékhez a legmegfelelőbb kategóriát. Ha úgy gondoljuk, hogy nem a legmegfelelőbb ez az automatikus besorolás, akkor megváltoztathatjuk, de akkor is csak a Google taxonómia rendszeréből választhatunk megfelelő kategóriát.

product_type
A terméktípus szintén egy kategória mutató, csak itt megadhatjuk a saját webáruházunkban alkalmazott kategória besorolást a termékhez, de eredeti célja a Shopping kampányok szervezésének segítése (csoportképzés).

TIPP 1!
Fontos, hogy ne csak a főkategóriát adjuk meg, hanem a lehető legmélyebben adjuk át a kategória hierarchiát a google számára.

link
Amilyen egyszerű a link attribútum annyira fontos is, ha nem a legfontosabb. Ez a paraméter tartalmazza a termék adatlap teljes URL – jét (beleértve a http / https előtagot is).
Tehát ne csak a webáruház URL-t adjuk itt meg, hanem a termék adatlapjára vezető teljes URL – t. Ha esetleg a mobilos megjelenítés másik URL – en érhető el, akkor azt a mobile_link attribútumban kell megadni.

image_link
Ez az attribútum tartalmazza a termék elsődleges kép URL – jét. Az itt megadott kép lesz az, ami a Google találati listájában megjelenik a terméknév felett. Ha több termék kép is rendelkezésre áll, akkor célszerű használni az additional_image_link attribútumot. Minden egyes egyéb termék képet külön-külön paraméterként kell megadni.

A Google számára egy kép akkor ideális, ha az fehér hátterű és legalább 800×800 – as felbontású.

TIPP 1!
Fontos, hogy ne „bűvészkedjünk” a képekkel, ne legyenek rajta figyelemfelkeltő szövegek, emblémák, mert a Google ezt nem engedélyezi és a termék letiltásra kerül, nem fog megjelenni.

TIPP 2!
Ugyanaz az eset, mint a termék névnél. A gyártó, beszállító által kapott képeket használjuk fel termékképnek. Ezzel ugyan teljesül, hogy legyen termék kép, de az nem lesz egyedi, ugyanis még rajtunk kívül sok másik webáruház pontosan ugyanezt használja. Célszerű minőségi, nagy felbontású képeket készíteni a termékről, amivel egy kicsit még közelebb kerülhetünk a jó helyezések eléréséhez.

condition
A termék állapotára vonatkozó információ és kötelező megadni. Lehetséges értékei: new (új); used (használt); refurbished (felújított)

availability
A termék elérhetőségére vonatkozó termékadat, melynek megadása szintén kötelező. Lehetséges értékei: in stock (raktáron); out of stock (nincs raktáron); preorder (előrendelés)

Ha egy termék előrendelhető, akkor a Shopping – ban azok megjelenhetnek és leadható rá rendelés. Ha ezt nem szeretnénk, akkor az előrendelhető termékeket is ‘nincs raktáron’ státusszal kell megjelölni, a félreértések elkerülése végett.

price
A termék ára kedvezmények nélkül, beleértve az adót is (kivétel: USA, Kanada, India). Minden termékhez kötelezően meg kell adni a pénznemmel együtt. A pénznemnek azzal az országgal kell megegyezni, ahol a webáruház forgalmaz (pl.: HUF).

sale_price
Ugyanazokkal a követelményekkel rendelkezik mint a ‘price’, csak abban különböznek, hogy ezt nem kötelező megadni. Ha egy termékre akciót szeretnénk megadni, csak akkor szükséges ezt kitölteni (tehát az akciós árat), illetve ekkor is kötelezően meg kell adni az eredeti árat (price).

#1 Gyakori hiba: A condition, availability, price és sale_price eléggé egyértelmű adatelemek, de a Google ezeknek az adatoknak a pontosságát a lehető legnagyobb szigorral tartatja be.

A megadott adatoknak minden tekintetben meg kell egyezni a termék adatlapján szereplő adatokkal, ha ez nem teljesül, a feed visszautasításra kerül. Ennek érdekében érdemes egy nap több alkalommal is frissíteni a termék feed állományt, hogy a Google mindig a legfrissebb termék adatokat jeleníthesse meg az érdeklődőknek.

gtin
A GTIN (Global Trade Item Number) egy globális, egyedi termékazonosító, hétköznapibb nevén vonalkód. Többféle típusa létezik lokációtól és terméktípustól függően.

  • UPC: 12 számjegyből álló szám, melyet elsősorban Észak – Amerikában használnak
  • EAN/UCC: 8, 13, vagy 14 számjegyből álló szám, melyet főleg Észak – Amerikán kívül használnak
  • JAN: 8 vagy 13 számjegyből álló szám, melyet főként Japánban használnak
  • ISBN: könyvek esetén használatos egyedi azonosító

Ha egy termék esetleg többféle GTIN azonosítóval rendelkezik, azok közül csak egyet kell megadni, amely tetszőleges lehet.

Több különböző terméket tartalmazó csomagajánlatok esetén elég a csomagban lévő termékek közül az egyik termék azonosító megadása.

brand
A termék gyártója által alkalmazott márkanév. Figyeljünk rá, hogy ne az áruházunk neve, vagy a forgalmazó neve szerepeljen itt, hanem kimondottan a gyártóé.

A saját magunk által előállított termékek esetén (ha rendelkezik vonalkóddal) mi magunk adhatunk meg márka elnevezést, ugyanis ekkor mi vagyunk a termék gyártója.

mpn
Manufacturer Part Number. Ezt a számot is a termék gyártója adja meg. Abban az esetben szükséges csak megadni, ha a termék nem rendelkezik gtin azonosítóval.

identifier_exists
Ezzel az attribútummal jelezhetjük, hogy a termék rendelkezik – e termékazonosítóval (GTIN és márka, vagy MPN és márka). Lehetséges értékei: yesno

Ha nem adjuk meg, alapértelmezetten az értéke ‘yes’ lesz. Ha a ‘no’ értéket adjuk meg, akkor a Google nem fogja hibásnak venni, ha nincs GTIN, MPN, vagy márka. De ne próbálkozzunk becsapni a Google – t. Egyrészt a releváns találatok nagyban alapszanak ezen azonosítók meglétén, másrészt az ellenőrzések során úgyis elutasításra kerül a feed, amivel csak tovább húzódik a termékek Google – ben szereplésének ideje.

#2 Gyakori hiba: A Google a 3 termékazonosítóból legalább kettőt igényel: márka, gtin, mpn, melyekből választani lehet.

Mivel sok eladónak különbözik a termék címe vagy leírása, a Google ezeket a termékazonosítókat használja annak meghatározására, hogy mely termékek azonosak. Ha nem adjuk meg ezeket az adatokat, vagy hibásan adjuk meg, akkor a termékek elutasításra kerülnek, vagy nem kapnak kattintásokat.

De mi van akkor, ha a termék gyártója valamilyen oknál fogva nem adta meg nekünk a megfelelő azonosítókat?
Ilyenkor érdemes felkeresni egy globális vonalkód adatbázist, ahol terméknév alapján megpróbálhatjuk beazonosítani a kérdéses terméket. Ha az szerepel a vonalkód adatbázisban, akkor máris rendelkezünk a Google számára szükséges azonosítóval.

Amikor nem adunk meg termékazonosítót, a Google is futtat egy keresést a saját adatbázisában, elsősorban a terméknévre és leírásra alapozva. Ha talál azonosítót, akkor kötelez minket rá, hogy adjuk meg annak értékét.

II. téma: Speciális feed elemek, avagy a tökéletes variációskezelés és marketing cselek

A fenti feed elemek olyan alapelemek voltak, amiket mindenképp célszerű a lehető legpontosabban megadni a minél jobb találati listában való elhelyezéshez.

Van néhány olyan speciális feed elem, melynek megadása nem kötelező, de megadásuk esetén azon webáruház tulajdonosok kis százalékát fogjuk képviselni, akik minden tekintetben egy tökéletes és részletekbe menő feed állománnyal rendelkeznek. Ezt pedig a Google pozitívan fogja értékelni.

item_group_id
Ez az attribútum akkor fontos, hogy ha egy termék különböző termék változattal is rendelkezik, pl.: többféle színben és méretben is megvásárolható. Értelemszerűen minden termékváltozat ugyanazzal az item_group_id azonosítóval rendelkezik. Ebből a Google a látogatók számára meg tudja mutatni az összes lehetséges változatot egy adott termékhez.

Azok a termékek, melyeknek az item_group_id értéke azonos, mindegyik termékváltozatnak rendelkeznie kell ugyanazzal a terméktulajdonsággal (pl.: szín, méret), de különböző terméktulajdonság értékkel.

Nézzünk egy példát:
Gyermek fiú cipő 32:
     item_group_id: gyerm-fiu-cip-32341223
     color: green
     size: 32
     age_group: adult

Gyermek fiú cipő 34:
     item_group_id: gyerm-fiu-cip-32341223
     color: green
     size: 34
     age_group: adult

Gyermek fiú cipő 34:
     item_group_id: gyerm-fiu-cip-32341223
     color: brown
     size: 34
     age_group: adult

Gyermek fiú cipő 32:
     item_group_id: gyerm-fiu-cip-32341223
     color: blue
     size: 32
     age_group: adult

Most nézzük a példában levő variációs jellemzőket

– color
Színt elsősorban a ruházati cikkekhez szükséges megadni. Pl.: fekete, szürke, sárga…
Ha egy termék több színnel rendelkezik, akkor azokat perjelekkel elválasztva rögzíthetjük egy termékhez, de max. csak 3 féle szín adható meg, pl.: yellow/green/white.

– gender
Ez a paraméter azt a nemet jelöli, akinek a termék szól. Lehetséges értékei: malefemaleunisex.

– size
A termék mérete értelemszerűen a termék méretét jelöli, amely tetszőleges lehet, de variációnként ugyanolyan típusúnak kell lennie.

Pl.:
nadrágok esetén: 28,29,30,31,32, stb…
cipők esetén: 38,38.5,40,42,43.5, stb…
ruházati termékek esetén: S,M,L,XL,XXL, stb…

Nadrágok esetén (de sok más termék esetén) előfordulhat, hogy a termékhez többféle méret tartozik. Pl.: derék 32 – hossz 34. Ilyenkor megadhatjuk a dimenziót a következőképpen: 32/34.

– age_group
Ruházati termékeknél az age_group paraméter megadása erősen ajánlott, melynek az alábbi értékei lehetnek: newborn (0-3 hónap); infant (3-12 hónap); toddler (1-5 év); kids (5-13 év); adult (13 év felett)

Ezzel a Google az olyan keresések relevanciáját segíti, amiben szerepelnek életkorra vonatkozó információk, pl.: 7 hónapos kisfiúra overál.

A fentieken kívül többféle variációs attribútum is létezik még, melyekről további részletek a Google oldalán olvashatók.

Most nézzünk tovább egyéb speciális feed elemeket (ezek már nem variációs jellemzők).

adult
Ez a paraméter nem tévesztendő össze az age_group – ban megadható adult értékkel. Ezt abban az esetben kell alkalmazni, ha valamilyen meztelenséget, szexualitást sugalló tartalmat teszünk elérhetővé. Nem kötelező megadni, alapértelmezett értéke: „no”. Lehetséges értékei: yes / no.

custom_label_0; custom_label_1; custom_label_2; custom_label_3; custom_label_4
A Google lehetőséget biztosít rá, hogy maximum 5 db egyedi jellemzőt, figyelem felhívást rögzítsünk egy termékhez. Ilyen pl.: többféle színben, többféle méretben. De megadhatunk olyan speciális paramétereket is, melyekkel a Shopping kampányainkat optimalizálhatjuk, mutatókat vezethetünk be. Ez egy olyan nagy téma, amit érdemes egy külön cikkben kifejteni, így most ezt a poént „nem lőném le”.

III. téma: Nem minden a feed – általános irányelvek (visszatérítés, landing oldal, speciális termékek, szállítás, adózás)

Azzal, ha esetleg a feed állományunk technikailag megfelelő, még az sem jelenti azt, hogy a Google nem fogja letiltani a fiókunkat. Vannak ún. Shopping irányelvek, amik ha nem teljesülnek, szintén retorzióval járnak (a Google Merchant fiók letiltásra kerül). Most átnézzük a legfontosabbakat, hogy ebből se lehessen semmilyen probléma.

Tiltott, vagy korlátozott termékre vonatkozó irányelvek

Ha olyan termékeket (is) árusítunk amelyeknek szerepeltetése szigorú szabályokhoz kötődik, vagy esetleg a Google feed – ben azokat tilos megjeleníteni (pl.: alkohol, felnőtt tartalom, fegyverek, dohány, halucinogének, stb…), akkor a termék kategóriájától és az árusítás helyétől függően különféle figyelmeztetésekre számíthatunk.

Ezeket érdemes áttekinteni a Google Shopping hirdetésekre vonatkozó irányelveiben, hogy e miatt ne zárolják Merchant Center fiókunkat.

Termék adatlapra (landing page) vonatkozó irányelvek

A Google egyik, ha nem a legfontosabb célja, hogy a látogatói számára releváns és pontos tartalmat szolgáltasson. Abban az esetben, ha a feed állományban megadott termék adatlap URL – ek valamilyen hibát mutatnak, nem töltenek be, akkor a Google az adott terméket, de akár a teljes feed állományt letilthatja a Shopping rendszerből.

Másik tipikus hiba, hogy a termék adatlap URL helyett egy általános URL – re kerül a felhasználó, ahol nincsenek azok a termékadatok, melyek a Shoppingban megjelentek, ez pedig azt jelenti, hogy nem releváns a tartalom.

Még egy kiemelendő dolog a felugró ablakok, illetve egyéb tartalom megjelenést gátló megoldások az adott termék adatlapon. A Google ezeket sem engedélyezi, illetve „faék” egyszerűnek kell lennie annak, hogy ezek a felhasználók számára könnyen eltüntethetők legyenek.

Ne bízzuk ezt a józan paraszti észre, érdemes a Google erre vonatkozó irányelveit is áttekinteni.

Visszatérítési irányelvek

A garanciális és visszatérítési feltételekkel kapcsolatos tudnivalókat a felhasználók számára a lehető legegyszerűbb módon kell elérhetővé tenni. Ennek hiányában a feed állomány, de akár a fiók is felfüggesztésre kerülhet.

Szállításra vonatkozó irányelvek

A szállításra vonatkozó feltételekről szintén pontos és egyértelmű információkat kell biztosítani a weboldalon egyszerűen elérhető módon. Pontosan meg kell határozni a szállítás módját, annak költségeit, a szállításhoz igénybe vett szolgáltató cégek adatait és elérhetőségeit.

Külföldre történő szállítás esetén az esetleges vám információkat és vám költségeket is meg kell határozni.

A szállítási díjak megadására a Google Merchant Center biztosít is lehetőséget, akár termék szinten, de egységesen, fiók szinten is.

Adózásra vonatkozó irányelvek

A legtöbb országban a Google Shopping feed állományokban kötelező olyan árakat rögzíteni, ami már tartalmazza az adó mértékét, azaz a bruttó árat kell feltüntetni. Sőt, csak az Egyesült Államokban szükséges adózási információkat rögzíteni a Merchant Centerben, erre a más országokban azért nincs szükség, mert eleve bruttó árakat kell megadni.

Felfüggesztették a Merchant Center fiókodat?

Ha már felfüggesztette a Google a fiókodat az irányelvek megsértése miatt, akkor ha javítottad a hibákat, megkérhetjük a Google – t, hogy vizsgálja meg fiókodat és engedélyezze azt újra.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy ha megszüntettük a problémát, ami miatt felfüggesztésre került a fiók, akkor akár néhány órán belül azt feloldja a Google. Azt érdemes tudni, hogy ez a Google – nél is egy manuális folyamat (valódi humanoid által végzett munka).

Ha nem javítunk ki mindent, vagy egyáltalán semmit, akkor a fiók felfüggesztés időtartama nőni fog, illetve a Google „nem fog kapkodni”, ha sok olyan felülvizsgálati kérelmet küldtünk, ami korábban sem vezetett eredményre.